Toen ik laatst in onze gezamenlijke ruimte kwam, nog in opbouw, zag ik dat de huurbaas veel werk gestopt had in de aankleding van de ruimte. Er stonden meubels en hij had grootse plannen met het bouwen van bepaalde meubels. Maar wat hij had gedaan was totaal niet de smaak van mij of van mijn collega’s.
Gisteren kreeg ik te horen dat mijn offerte voor een klant niet gehonoreerd werd met de uitvoer van de training. Jammer natuurlijk want ik had, zoals gebruikelijk, de klant proberen te bellen; ik had de website bezocht en het laatste jaarverslag gelezen en ik had mij verdiept in de CAO en ontwikkelingen van de branche. En daarna had een er ook nog energie erin gestopt om tekstueel en vormtechnisch alles tot in de puntjes verzorgd te hebben. Frustrerend werd het toen bleek dat wij eigenlijk helemaal geen kans hadden op deze klus. De gehoopte klant moest vanuit HR gewoon een 3-tal offertes voorleggen. Hun keuze was allang van te voren bepaald. Alleen dat hadden ze ons niet verteld.
Een kandidaat heeft alles keurig opgeruimd, ook het kantoor en alles wat op het bureau lag. Helaas moest mijn collega daarna al deze spullen weer uit de kast halen omdat hij er nog mee bezig was.
Ik schets hier een aantal voorbeelden waarin mensen veel energie plaatsen in een of meerdere activiteiten maar die, door dat de verwachtingen van de ander anders zijn, eigenlijk voor niets zijn. Had ik geweten dat de klant alleen een prijsopgaaf had willen hebben, dan was ik met een 15 minuten klaar geweest. Had mijn huurbaas eerst verteld wat hij van plan was, dan hadden we hem vooraf al kunnen zeggen dat het gesleep van spullen niet nodig was geweest. Had de kandidaat geweten dat mijn collega nog bezig was met dit onderwerp, dan had hij de minuten anders kunnen besteden en had mijn collega niet minuten verloren met het weer pakken van alle documenten.
Hoe komt het dat wij soms zo misschakelen op verwachtingen? Een deel heeft te maken met snelheid. Door snel te handelen schakelt ons brein over naar de snelle route, dus: wat hebben we al eerder meegemaakt, wat was de reactie normaal gesproken, wat is logisch (dat is per onderwerp en individu verschillend). Een ander deel van snelheid is misschien wel dat we al snel in de actie schieten. Dit in plaats van eens rustig na te denken: wat heb ik gehoord, wat lees ik, waar zitten mijn eigen opvattingen, denkwijzes, verwachtingen en hoe kan ik checken of deze kloppen.
In mijn begeleiding van kandidaten ben ik hier veel mee bezig. Wat was je verwachting, waar baseer je deze op en hoe zorg je ervoor dat deze kloppen met de verwachting van de ander. Dit met als doel dat als je ergens je energie in steekt dat deze energie de waardering krijgt die het verdiend. Wat niet betekent dat iedereen het overal mee eens moet zijn.
Als mijn klant, nadat zij mijn offerte hebben gelezen, nadat wij elkaar gesproken hebben, vindt dat iemand anders beter is, beter aansluit of wat dan ook, dan is het niet leuk om de opdracht niet te krijgen maar dan blijft de frustratie uit.
Verwachtingen uitspreken kan heel veel negatieve energie voorkomen. Het vergt wel bewustzijn van je eigen verwachting en aandacht, misschien wel moed, om dan deze verwachting te delen met de ander.