Waarom de ‘domme vraag’ vaak de slimste is

 

Er de wereld van productontwikkeling en organisatieverandering komt er vaak een moment waarop iemand een vraag stelt die zó eenvoudig lijkt, dat het bijna gênant voelt. Bijvoorbeeld: “Waarom zijn die bevestigingsplaten voor lampen niet gewoon wit, zodat ze minder opvallen?” Klinkt als een vraag die een eerstejaars student Design zou stellen, toch? Maar juist dit soort vragen kan de sleutel zijn tot vernieuwing en verandering. 

Want in een organisatie waar vragen vrijuit gesteld mogen worden, liggen de kansen voor verbetering en innovatie op de loer. Dus stel die “domme” vraag maar!

 

Waarom we die vragen vaak inslikken 

Laten we eerlijk zijn: de meesten van ons houden zich in. Bang om als onwetend of te simpel bestempeld te worden. Dus zwijgen we. En dat is niet vreemd – veel organisaties leunen op de gedachte: “Zo doen we het hier nou eenmaal.” Maar precies dat maakt dat we kansen missen. Vaak is de oplossing simpeler dan gedacht. Alleen: je moet durven vragen. 

 

Wat als… 

Stel je eens voor dat die lampenplaten wit waren, in plaats van brons of zwart. Simpel detail, groot effect. De lamp komt beter tot zijn recht, het plafond oogt rustiger. Geen wereldschokkende verandering, maar wel eentje die zichtbaar verschil maakt. Zo werkt het ook in organisaties: kleine vragen, grote impact. 

Toch gebeurt dit niet vaak. Omdat we te vaak vasthouden aan wat ‘normaal’ is en vergeten buiten de gebaande paden te denken. Al is dat precies waar de echte magie gebeurt! Als we onszelf toestaan om die “wat als?”-vragen te stellen, kunnen we innovatieve ideeën ontdekken die ons verder helpen dan we ooit hadden gedacht. 

 

Cultuur van vrijmoedigheid

Het lijkt misschien een klein detail, maar het stellen van die simpele vragen kan het verschil maken tussen een organisatie die stil blijft staan en een die blijft groeien. Een cultuur van openheid is de voedingsbodem voor dit soort vragen. Daar moet de stagiair net zo goed een kritische vraag kunnen stellen als de CEO. Niet alleen over producten of processen, maar ook over patronen die onveiligheid in stand houden, of gedrag dat niemand durft aan te kaarten.  

Domme vragen stellen zorgt voor meer plezier, omdat processen beter op elkaar zijn afgestemd. Vrijmoedig spreken houdt organisaties gezond én in beweging! 

 

Vier domme vragen 

  1. Waarom doen we dit niet anders? 
  2. Hoe lang doen jullie dit al en is het niet tijd voor iets nieuws? 
  3. Leuk zo deze wijze, maar op school leren we iets anders… 
  4. Tsja, vroeger had je ook paardenkracht. Maar met PK’s kom je verder. Welke peper gaan wij in onze *** steken?

Maar dat bedoel ik hier niet, natuurlijk. Ik bedoel ‘Vier de successen’. Deel ze, ook al hebben ze niet het succesvolle resultaat.    

 

Het belang van vrijheid in denken 

De kracht van vrijmoedig denken is onmiskenbaar. We hebben het gezien in bedrijven die wereldwijd bekend staan om hun innovatie: Google, Apple, Tesla. Deze bedrijven hebben allemaal gemeen dat ze culturen creëren waarin medewerkers zich vrij voelen om ideeën te delen. Zelfs als de meeste anderen deze ‘raar’ vinden. Juist daar liggen de vooruitstrevende oplossingen voor de problemen van morgen. 

 

Dus stel die domme vraag 

Dus, de volgende keer dat je denkt: “Waarom doen we dit eigenlijk zo?” — stel die vraag. Misschien ben jij degene die een revolutie in gang zet. Of in ieder geval een nieuwe, slimme manier vindt om lampen aan het plafond te hangen. Want in een wereld waar iedereen zich terughoudt, is de persoon die durft te vragen vaak degene die het volgende grote idee heeft. 

 

De rol van de Profnar
Weet je wie vroeger veel van dit soort vragen stelde? De hofnar. Hij durfde hardop te zeggen wat anderen slechts dachten. Vandaag is er de Profnar, die precies dat doet in moderne organisaties: patronen doorbreken, vrijmoedigheid stimuleren en de kracht van de ‘domme’ vraag terugbrengen. Lees hier meer over deze onmisbare rol.